- Miljö
- Handledning av områdesanvändning och byggande
- Understöd för avstående från oljeuppvärmning i bostadsbyggnader
- Understöd för avstående från gasuppvärmning i bostadsbyggnader
- Vård av kulturmiljön
- Naturvård
- Ansökan om understöd för att främja hanteringen av arter som ingår i förteckningen över invasiva främmande arter
- Ersättning för skador och för att förebygga skador orsakade av fridlysta djur
- Kommun- och Organisation-Helmi
- Luonnonsuojelulain tuki perinnebiotooppien kunnostukseen ja hoitoon
- Utnyttjande och skötsel av vattenresurserna
- Understöd kan sökas från programmet för tillväxt och internationalisering av vattenkompetens
- Prövningsbaserade statsunderstöd för vattendrags- och fiskerihushållningsprojekt
- Ansökan om understöd för hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket
- Miljövård
- Miljökonsekvensbedömning
- Förorenad mark eller förorenat grundvatten
- Övriga beslut enligt miljöskyddslagen
- Anmälan om miljöskada
- Miljösäkerhet inom gruvverksamhet
- Uppföljning av miljöns tillstånd
- Miljömedvetenhet och miljöfostran
- Finansiering och understöd - Ansvarsområdet för miljö
- Kundservice för miljöfrågor
Kundservice för miljöfrågor
Söker du information om miljö? Har du redan besökt webbtjänsten miljo.fi?
Webbtjänsten erbjuder information om miljöärenden och möjligheten att utnyttja olika e-tjänster. Om du inte hittar den information du letar efter vänligen kontakta kundservicen för miljöfrågor.
Man kan kontakta kundservicecentralen per telefon eller e-post:
- 0295 020901 kundservice mån.–fre. kl. 9–16 (lna/mta.)
- e-post: kundservice.miljo@ntm-centralen.fi eller kundservice.miljo@rfv.fi
- chat på www.ymparisto.fi, vesi.fi och på www.ely-keskus.fi mån-fre kl. 12-15 (på finska)
- Obs.! Stängt mellan 29.-30.3. Vi betjänar igen den 31 Mars.
Kundservicen för miljöfrågor ger råd i frågor som rör miljöärenden vid NTM-centralerna och regionförvaltningsverken och svarar på allmänna miljörelaterade frågor.
Kundservicecentralen handleder anhängiggörande av ärenden, ger råd om hur webbtjänsten fungerar samt svarar på frågor och respons.
För samtal till kundservicecentralen debiteras lokalnätsavgiften (Ina) när du ringer från en fast telefonanslutning och mobiltelefonavgiften (mta) när du ringer från en mobiltelefon.
NTM-centralernas rådgivning inom andra miljöärenden
Vindkraftsrådgivning
Vindkraftsrådgivningen ger experthjälp och råd till kommuner, landskapsförbund, NTM-centraler, verksamhetsutövare och medborgare i frågor som rör såväl förfaranden som innehåll vid utbyggnad av vindkraft.
Vindkraftsrådgivningen (ymparisto.fi)
Tillståndsrådgivning för förnybar energi
Den nationella kontaktpunktmyndigheten erbjuder tillståndsrådgivning för de som planerar produktion av förnybar energi samt övervakar att tillståndsansökningarna behandlas inom fastställd tidsfrist.
Tillståndsrådgivning för förnybar energi och kontaktpunktsmyndighet
Rådgivning om främmande arter
NTM-centralen i Kajanaland sköter koordineringen av ärenden runt främmande arter. NTM-centralen i Kajanaland sköter också bekämpningen av främmande arter, rådgivningen samt genomförandet av den årliga diskretionära bidragsansökan för bekämpningens uppföljning.
Ta kontakt
- FöretagsFinlands telefontjänst 0295 020 501 (suomi.fi)
- NTM-centralens finansrådgivning för små och medelstora företag, telefon 0295 024 800
- Ekonomihjälpen 0295 024 881 (suomi.fi)
- Trafikens kundservice 0295 020 601
- Kundservice för miljöfrågor 0295 020 901
- Vindskraftsrådgivning 0295 023 044 (ymparisto.fi)
- Tillståndsrådgivning för förnybar energi tfn 0295 020 920
- Priser för samtal: lna/mta
Uppdaterad: 23.03.2023